Drikkelige blomster

Jeg kan godt blive lidt forundret over alle de ting i naturen, som man kan spise og drikke. Først og fremmest kan det virkelig undre mig, hvordan man nogensinde har funder ud af at brændenælder er gode til suppe og at hyldeblomster da selvfølgelig skal friteres. Og så kan det irritere mig lidt, at jeg alt for ofte lokkes af Haribos syndige farvelader frem for at nyde alle de dejlige bær, vores natur har at byde på. Det må jeg blive bedre til. Basta.

I sidste uge kunne jeg dog rive mig væk fra slikskålen, og sammen med manden, begive mig ud i det skønne vejr. Vi havde en mission: at plukke hyldeblomster! Vi gjorde det samme sidste år, med stor succes, så vi har længe holdt øje med, hvornår det var tid.

Da vi var ude, var der stadig en del blomster, der endnu ikke var sprunget ud, så man kan sikkert stadig være heldig derude. Hvis der ikke har været andre glubske hyldeblomstjægere inden, selvfølgelig.  Da vi plukkede sidste år, var vi et par uger senere ude, og der kunne vi i hvert fald se, at en god del allerede var rippet. Og fordelen ved at det i år var så tidligt, (og måske også knap så varmt), var at der ikke var særlig mange dyr i blomsterne, det var der nemlig sidste år. Win!

En del af høsten. Det ser måske ikke ud af så meget, men 1,2 kg. nåede vi alligevel at samle sammen på godt en halv time. Jeg er notorisk, og meget irrationelt, dødsensangst for skovsnegle/dræbersnegle, så jeg holdt mig pænt i midten af den asfalterede sti, mens den stakkels man måtte begive sig ud i buskads og krat.

3 store skåle blev det til. Til hver portion brugte vi 20-25 store hyldeblomstskærme, 1 brev citronsyre, 3 usprøjtede cirtoner samt skallen deraf og 1 kg rørsukker rørt ud i 1 L. kogende vand. Derefter kom det i køleskabet i ca. 3 døgn, vi rørte i det et par gange hver dag.

Det færdige resultat. Det smager simpelthen så skønt! Vi havde til to portioner mere i fryseren, men da vores fryser afgik ved døden forleden, led hylden samme skæbne. Vi ville ellers gerne have lavet mere senere på sommeren med knap så meget sukker. Jeg elsker det syrligt. Nu må vi se, om vi tager en tur mere, eller om vi nøjes med de 6(!!) L. vi har indtil nu. Nydes, det skal de i hvert fald nok blive – uden slik on the side!

Leave a Reply

