Tirsdagstune: Kashmir – In the Sand

En lille tur ned ad Mindernes Vej ledte mig tilbage ind i Kasmirs kendte univers. Jeg stod egentlig lidt af efter Zitilites, ikke fordi jeg ikke kan lide dét, de laver nu, jeg synes bare deres ældre materiale er langt, langt bedre. Men sådan har jeg det med meget musik, det er præcis samme historie med Madonna og U2. Så kan man jo diskutere, om jeg bare er kedelig og imod fornyelse, men det hører et helt andet indlæg til.

Jeg kan stadig huske første gang, jeg stiftede bekendtskab med Kashmir. Det var kort efter Travelogue var udkommet, og jeg var lige kommet hjem fra kanotur med folkeskoleklassen. Jeg elsker musikalske minder, der med et snuptag, bringer én tilbage til en tid og en stemning. Cruzential var i høj grad soundtracket til hele mit år i 10. klasse fyldt med gode fester, uforløst ungdomskærlighed og dyrebare minder.  Jeg kan stadig huske glæden, da det gik op for os, at Kashmir skulle spille til Spot 04 i 1997. Og et par år senere spillede Kashmir hovedrollen i, at jeg blev kærester med en særlig person, der kom til at betyde rigtig meget for mig.

I dag hører jeg egentlig kun Kashmir, når de bliver spillet i radioen, men jeg synes deres single Electrified Love er ganske fantastisk.

In the Sand er fra Zitilites, et album der rummer rigtig mange gode numre. Det er ikke mit alleryndlingsnummer, men det rummer tilpas meget melankoli til, at det passer rigtig godt til min sindsstemning i disse tider. Og som jeg sidder og gennemgår Kashmirs bagkatalog, så kunne jeg virkelig godt ønske mig, at jeg skulle se dem til Spot i maj. Må hjem og støve de gamler cd’er af og drømme mig tilbage til ungdommen for en stund.

Leave a Reply

